A Sashalmi piacot hátulról határolja egy vasúti vágány, melyen egykoron a HÉV indult Szentmihály irányába. A sínpár a Margit utcánál megszakad, a másik irányban viszont delta-vágányként üzemel, amely mindkét irányból alkalmas a HÉV-szerelvények fogadására.
Kovács Péter polgármester visszaemlékezése szerint már 2007-ben, a piac felújításának tervezésekor felmerült, hogy valamit kezdeni kellene ezzel a deltavágánnyal. Az volt az ötlet, hogy ide beállítanak egy felújított HÉV-szerelvényt, amely HÉV-történeti emlékhelyként és helytörténeti múzeumként üzemelhetne.
Az ötlettel megkeresték a BKV-t, ahol viszont azzal utasították el az ötletet, hogy a vágányra szükség van, mert ezen fordítják rendszeresen a szerelvényeket. (Tudnivaló, hogy a vasúti kerekek féloldalasan kopnak, s ha a futásirányt megváltoztatják, akkor ez a kopás kiegyenlítődik.) A polgármester megkérdezte, hogy milyen gyakorisággal forgatják a szerelvényeket? Hetente – volt a válasz. Ez biztos? – kérdezte a polgármester. Jó, lehet hogy havonta. Tényleg havonta? – kérdezett vissza a polgármester, majd elmondta, hogy azért érdeklődik eziránt, mivel a deltavágány két sínpárja közé kinőtt egy kisebb fa, ami azt mutatja, hogy évek óta nem járt arra egyetlen szerelvény sem.
Az egyenlőtlen küzdelemben a polgármesternek ezzel csak annyit sikerült elérnie, hogy a BKV emberei gyorsan kivágták azt az árulkodó fát, de szó sem lehetett arról, hogy az önkormányzat hasznosítsa a piac melletti vágány területét. További feketepontokat gyűjtött a kerület a BKV-nál a Veres Péter szervizút építésekor. A munkálatok a Gödöllőnek futó HÉV-sínek közvetlen közelében folytak, és a BKV egy saját szakértő állandó jelenlétét írta elő, tetemes összegért. A kerület vonakodott ezt megfizetni, s ennek a BKV-nál láthatóan nem örültek. (Azután csak ki kellett fizetni a szakértő díját...)
Szóval ilyen előzmények után jött a következő ötlet, hogy ha más nem lehet, legalább parkoló legyen a vágányok fölött, mert arra igen nagy szükség van a piac közelében. A BKV-nál lelkesen fogadták az újabb ötletet, s kérdezték, hogy mit fizetnének a használatért? Miután itt senki nem fizet parkolási díjat, nagy nehezen elfogadták, hogy ingyen használhassa a kerület a vágányok területét. Viszont előírták egy sínek mellett végigfutó acéllemez (igen jelentős költségekkel járó) felhegesztését, ami megakadályozza, hogy egy elmozduló térkő miatt kiugorjon a vágányról a HÉV-szerelvény kereke.
Ezután már csak hónapokat kellett várni arra, hogy a teljesen kész megállapodásra rábólintson a BKV illetékese. S hogy ez a rábólintás végül megtörtént, arra bizonyíték az a felvétel, amelyet szeptember közepén készítettünk a Sashalmi piac mellett: végre elkezdődött a parkoló építése a deltavágányok felett. A kerület arra vállalt kötelezettséget, hogy ha a BKV-nál szólnak, akkor két órán belül eltávolítják a sínekről a parkoló autókat, hogy az egyenletes kopás érdekében kedvük szerint forgathassák a HÉV-et... (F) |