Helyi Hírek - Független folyóirat   2021.12.01. szerda
Elza
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 22633709
   « Vissza

Kátyúvadászat

 « Portaszolgálat 
2013. április 18.
 


Kátyúvadászatra hívtuk kedves Olvasóinka lapunk előző számában, és a megadott e-mail címre eléggé sok bejelentést kaptunk. Lapzárta előtt bejártuk a kátyúkat, a szebbeket lencsevégre kaptuk, s meg is írtuk a kátyúk mibenlétét...

kepfile

Aszfalt-puzzle – míg oda nem ér a Mélyközép, a vállalkozó kedvű helyi autósoknak
lehet rakosgatni.

      A kemény tél és a viszontagságos időjárás nyomot hagyott kerületünk útjain. Előző számunkban ezért indítottuk el vadászszezonunk, hogy a kerület polgárai szóvá tehessék az őket leginkább zavaró úthibákat. Közös munka eredményeként sok „préda” került lencsevégre. Olyannyira, hogy az ember inkább úgy érzi, nem is lehet hullámvasúton kívül mással közlekedni a kerületben.

Trófeák

     A kátyúk fajáról azért tudni kell, hogy vannak, amik még „védett” osztályba tartoznak, mivel a XVI. kerületi Önkormányzat nem kezd útjavításba vagy építésbe ott, ahol a Fővárosi Csatornázási Művek még nem kezdte és/vagy fejezte be csatornázási munkáit. Ebbe a csoportba tartozik például a Léva utca és a Nagyvárad utca most még II. Világháborús aknamezőre emlékeztető útszakasza.
     Persze hosszabb a lista az elejtésre váró kátyúknál. A Ferenc utcai példányok talán még az ártalmatlanabb kategóriába tartoznak, hisz a 30-as körzet közepén, az elágazásoknál fekvőrendőrrel körbekerítve nehezítik meg az ott lakók életét. Ugyancsak ide tartoznak kicsi vízgyűjtő társaik a Hársfavirág utcában. Itt még van lehetőség a kerülgetésre, és a lyukakat nagyságukból adódóan könnyebb valamivel feltölteni, de ez csak „időszakos” megoldás lehet.
     Ezzel szemben a helyzet már lassan vállalhatatlan a Rákospalotai határútnál található lakópark túlsó felén. Az Iglói utca régen – mikor még járható volt – szökőútként szolgált az autósok számára, de annak minősége és az autósok, teherautósok vezetési szokása hamar teljesen tönkretette az utat. A problémát még tovább fokozza, hogy az utca síkja messze van a vízszinttől, így a lyukak mellett olykor vízátfolyások tarkítják a harmadik világbeli látképet.
     A kátyúk többsége persze inkább a fent említett két szélsőség között van. Ilyen például a Tordai utca aszfaltja, amit ha az ember eldöntött fejjel néz, jobban hasonlít egy géppuska sorozattal megszórt falra, mint utcára. Ezzel a gonddal találkoztak szembe a Kossuth Lajos utca lakói is, bár ők annyival szerencsésebbek voltak, hogy a széttört köveket néhol puzzle módjára vissza tudják illeszteni, hogy legalább ránézésre egységesnek tűnjön az utca.
    A kátyúvadász szafarin már lassan látványosságnak minősül a Főhadnagy utca miniatűr bányatava, aminek látványában az ember – ha nem autóban van és mondja el mindennek az útépítők felmenőit – akár el is merenghet.
     A Margit utca kátyúja a kis tóval ellentétben inkább az inkognitót választotta. A már egyszer javított útszakaszba szinte elveszik a mélyedés, és így az autó tengelytörése mellett még egy kisebb szívritmus zavart is kaphat az arra járó. Így – ha probléma kijavítása még nem is kezdődött meg – egy jelzőoszloppal hívják fel a figyelmet az akadályra.
     A HÉV túloldalán, Mátyásföld szívében is bőven szerezhet az autós „megrázó” élményeket. A Mészáros József utca két oldalát hiába szépítik újépítésű kertes házak vagy felújított előző századi villák, mikor a kettő között csak ementáli úton közlekedhetünk. Ugyan ez igaz a Táncsics Mihály Általános Iskola melletti Huszár utcára is. Persze ott kicsit felemás a dolog, mert az utca egy része már átesett a felújításon. A szinte tejfehér aszfalt mellett pedig csak még csúnyábbnak tűnik az utca lyukas, néhol foltozott folytatása.

kepfile

kepfile

kepfile

A vadászat nem ér véget

     A most elejtett kátyúk listája már az Önkormányzatnál van, ahol besorolták a többi javításra váró kátyú közé. A jó idő beköszöntével el is kezdődtek a kátyúzási munkák. De a lista még nem teljes, így kérjük Önöket, hogy amennyiben útjuk során a felsoroltakhoz hasonló úthibákkal találkoznak, írják meg nekünk a lyukasutak@gmail.com címre és mi továbbítjuk azt az Önkormányzat felé, hogy a kemény tél nyomait minél hamarabb eltüntethessék.   

                                                                                                                                               Váradi András



A kátyúzás lélektana


     Az útügyi szakemberek félszemmel is észreveszik, ha egy kátyú megszületőben van. Az aszfaltburkolat (bár kismértékben átengedi a vizet) a gyakorlatban szinte teljesen vízzáró, és ha helyesen van kialakítva a felülete, akkor a csapadékvíz egyszerűen lefolyik róla. Mert ugyanis az a legfontosabb tudnivaló, hogy a víz az út legnagyobb ellensége.
     A szakavatott szem meglátja, ha az úton egy bemélyedés, netán egy kicsi repedés van, ugyanis így néz ki magzati állapotban egy születendő kátyú. A víz ezeken a helyeken be tud hatolni az útszerkezetbe, és ha ott megfagy, akkor a jég térfogatnövekedése miatt megrepeszti a környezetét. Aztán ha jön az olvadás, akkor a maga által keltett repedéseken tovább hatol lefelé, míg be nem köszönt a tavasz és a nyár, mivel a víz ekkor elpárolog.
    Tehát van olyan kátyú, amelyik csak az aszfalt kopórétegét veszi célba, a kitartóbbak a kötőréteget is megrepesztik, az igazán gázos helyeken viszont a CK-beton is áldozatul esik a repesztgetésnek, s ezekben a kátyúkban lehet olyan igazi tengelytörést kapni. A mostani tavasz igazán nem tett jót az utaknak: heteken át volt olyan idő, hogy nappal olvadt, éjjel meg fagyott. A hazai útviszonyokkal kapcsolatban gyakran emlegetik az északi országokat: Norvégiában, Svédországban bezzeg nem kátyúsak az utak. Igenám, de ott egyszer megfagy a talaj, tavasszal pedig kienged. A hazai időjárás mellett az útjaink néha egy hónap alatt kapnak annyi felfagyást, mint fenn északon tíz év alatt...
     A javítási technológia viszonylag egyszerű: géppel körülvágják az aszfaltot, kipucolják a lyukat, és megtöltik bitumennel. Régebben öntött aszfaltot használtak, ami jó is, meg nem is. Jó azért, mivel azon melegében csapolják az ott duhogó aszfaltgépből, viszont az út szerkezetéhez (ami bazaltőrleménnyel kevert aszfaltból áll) nem a legjobban kötődik. Az aszfaltkeverő telepekről hozott anyag viszont pár óra alatt meghűl, tehát nagyon gondos szervezés kell az ilyen kátyúzáshoz. Ezzel a technológiával aszfaltoz a XVI. kerületben a közbeszerzési eljárás nyertese, a Mélyközép kft – reméljük, mihamarább eljutnak a legtávolabbi kátyúhoz is. (F)





 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Legutóbbi lapszámunk - 2021. november 10.
2021. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Ide kattintva megtekinthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Ide kattintva megtekinthető
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez