Mint arról lapunkban már írtunk, az Evopro-csoport által kifejlesztett elektromos Modulo-busz sikerét orosz technológia átvételével a műanyag kompozit vázzal elért drasztikus súlycsökkentés hozta. A következő megrendelésekre való felkészülés jegyében kutatás-fejlesztési program indult, amelyben a Magyar Tudományos Akadémia, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az evopro és az eCon engineering közös projektje közelebb hozza a magyar gyártóbázis megvalósulását.
A projekt eredményei alapján megvalósuló rövid ciklusidejű automatizált gyártócella magas minőségű, teherviselő járműipari kompozit szerkezeti elemek előállítására lesz képes. Az anyagtudományi kutatás főként a laktámok in situ polimerizációja, a szálas erősítőanyagok kiválasztása és strukturálása, valamint felületi bevonatok minőségi jellemzőinek növelése területére terjed ki. A végeselemes kutatások feladata a fém-kompozit hibrid alkatrészek alkalmazási területének feltárása, modellezési és szimulációs eljárások, továbbá a gyártástechnológiai folyamatok szimulálása.
A konzorciumot összefogó evopro Systems Engineering Kft. részéről dr. Molnár Péter okleveles gépészmérnök németországi kutatási és az oroszországi kompozit gyártói területeken szerzett tapasztalataival vezeti a munkacsoportokat. Az MTA kutatócsoportját Dr. Iván Béla, az MTA levelező tagja, kutatóprofesszor fogja össze. A BME Polimertechnika tanszék közreműködését Dr. Czigány Tibor, az MTA levelező tagja, dékán, egyetemi tanár vezeti. Az egyes részfeladatok megvalósítását többek között Prof. Dr. Karger-Kocsis József tudományos tanácsadó, az MTA doktora, valamint Dr. Szebényi Gábor adjunktusok irányítják. -izs-or |