Helyi Hírek - Független folyóirat   2019.06.25. kedd
Vilmos, Maxim
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 14226037
   « Vissza

Szociális munkások az óvodákban, iskolákban

 « Cikkek és hírek 
2019. április 15.
 

Jelentős változás, hogy a gyermekvédelmi törvény módosítása előírta: 2018 szeptembertől biztosítani kell az óvodai, iskolai szociális segítést – a Kertvárosban ezt a Napraforgó Család- és Gyermekjóléti Központ biztosítja. Ennek vezetőjével, Hanuláné Kurdi Ágnessel beszélgettünk arról, hogyan sikerült ezt nálunk megvalósítani.

kepfile

Hanuláné Kurdi Ágnes, a Napraforgó Család- és Gyermekjóléti Központ vezetője

   Nagyon fontos dolog, hogy a felnövekvő generáció az óvodában, iskolában szakszerű szociális segítségnyújtást vehet igénybe, de ennek a megszervezése hatalmas feladat. A XVI. kerületben az elmúlt év őszén alakult meg egy új szervezeti egység: nyolc szakképzett szociális munkást alkalmazott az önkormányzat, s mivel ők már nem fértek el a Napraforgó Cziráki úti épületében, a Centenáriumi Általános iskolában kaptak két helyiséget, amelyeket szépen be is rendeztek önkormányzati támogatással. Az egyik egy foglalkoztató, sok szép játékkal, a másik egy iroda a szociális munkások részére, ahol a korszerű technikai háttér is segíti a munkatársak áldásos tevékenységét. Bár túl sokat nem tartózkodnak ott, az ő tényleges munkájuk az intézményekben zajlik, ahova be vannak osztva. 

kepfile

A Kertvárosi szociális munkások irodája a Centenáriumi iskola felső szintjén, a múlt évi átadáson. Ritkán tartózkodnak itt, idejük túlnyomó részét az intézményekben töltik.

   A rendszer lényege, hogy a kerület iskoláiba, óvodáiba járó 18 év alatti fiataloknak nyújtanak segítséget, függetlenül attól, hogy hol lakik. Ennek a korosztálynak a létszáma 13 ezer, ami egy tekintélyes szám, s ráadásul a törvény valamennyi intézményben kötelezővé teszi az ellátást, függetlenül attól, hogy ki az intézmény fenntartója. a Kertvárosban 19 óvoda működik, 31 különféle telephelyen – ebben a pici magánóvodák ugyanúgy benne vannak, mint a több száz fős önkormányzati fenntartásúak. Huszonegy általános és középiskola működik 27 telephelyen, ebben az egyházi- és magániskolák is szerepelnek.

Beépülnek a mindennapokba

   – A szociális munkások hogy találnak rá a feladatra? – kérdeztük Hanuláné Kurdi Ágnest, a Napraforgó Család- és Gyermekjóléti Központ vezetőjét.
   – Az a dolguk, hogy beépüljenek, és jelen legyenek az óvodák és iskolák munkaközösségében, ahol kiépítik a kapcsolatot a felnőttekkel és gyermekekkel egyaránt, akik tudják, hogy mikor találják meg a szociális munkást, és megszokják, hogy ebben az időben meg lehet keresni őt a problémáikkal. A szülők is tájékoztatást kapnak a fogadóórákról plakáton, szórólapokon, amikor bátran fordulhatnak a szociális munkáshoz problémáikkal. De egy nagyon fontos dolgot érdemes tisztázni: a szociális munkásnak nem csak a problémamegoldásban van feladata, hanem a megelőzésben, amelyben a szociális készségfejlesztés kulcsfontosságú szerepet kap. Erre a szociális munkásoknak komoly kínálata van, és ez nem újdonság, hiszen ezt még azelőtt elkezdték, hogy kötelezővé vált volna az intézményekben a szociális munka. Ahol fogadókészség volt, oda jártak csoportos foglalkozásokat tartani. 

Élménypedagógia

   – Hallott már az élménypedagógiáról?
   – Nem nagyon…
   – Az úgynevezett élménypedagógia egy kiváló eszköz a gyermekek szociális képességeinek fejlesztésére. Csak példaként: van egy nagyon jó játék, ahol nyers tojásokat függesztünk fel. A gyermekeknek csoportban kell dolgozniuk, és az a feladatuk, hogy fészket építsenek a tojásoknak. Adunk hozzá nagyon egyszerű alapanyagokat, mint például újságpapír. A gyerekeknek ezekből az anyagokból minél biztonságosabb fészket kell építeniük, mert bizonyos idő múlva el fogjuk vágni a tojásokat tartó zsinórokat, és az a cél, hogy a tojások ne törjenek össze, amikor leesnek.
   – A gyerekek nagyon élvezik a közösségi munkát, az izgalmas feladatot, hiszen el fog törni a tojás, ha nem jól oldják meg. Amikor lepotyognak a tojások, és eltört, nem tört, akkor átbeszéljük a feladatot. Fontos kérdéseket tisztázunk, mint például, hogy a fészek építésénél ki milyen szerepet vállalt, milyen ötletei voltak, és ezt mennyire sikerült érvényre juttatnia? Van, aki erőszakosan lesöpörte a többiek véleményét, de lehet, hogy alig hallhatóan próbálta az ötletét elmondani, ami pedig a jó megoldáshoz vezethetett volna – de senki nem figyelt rá…
  – Egy csomó szerepet gyakorolnak a közös munka alatt, és szimbólum értéke is van ezeknek a helyzeteknek, amikor például arról beszélünk, hogy mi minden olyan törékeny az életünkben, mint egy tojás? Mik ezek az értékek, hogy lehet rájuk vigyázni? Átélnek valamit egy játékon keresztül, amit aztán kibontunk… ez egy komoly tanulási folyamat, általa az érzelmi intelligencia fejlődik – amely a sikerességnek és a boldogulásnak sokkal inkább feltétele, mint az, hogy mennyi tárgyi tudással rendelkeznek – meséli Hanuláné Kurdi Ágnes.
   Az összes szociális munkás elvégezte azokat a képzéseket, amelyek segítségével komoly kínálattal rendelkeznek a prevencióhoz. A fent említett élménypedagógia mellett tartanak például játékklubokat, ahol a gyermekek a közösségi viselkedést gyakorolhatják: megtapasztalhatják a határaikat, visszajelzést kaphatnak a viselkedésükre.

kepfile

Élménypedagógia a gyakorlatban...

   A szociális munkások ott vannak jelen, ahol a gyermek élete java része zajlik. Ott van egy ember, akihez be lehet menni, aki azért van ott, hogy figyeljen rá, meghallgassa a problémáit. Mondhatnánk, hogy erre van az iskolapszichológus, de az ő kapacitása is véges: ezer gyerek tartozik hozzá!
   Azonkívül a szülőnek is nagy segítség, hogy van valaki, akihez be tud kopogni és fel tudja tenni a kérdéseit – amit esetleg a pedagógusnak nem mert, vagy nem rá tartozik. Az otthoni konfliktusok, a kamasz gyerek vívódásai, az iskolai helyzetek –, a szülőnek is lehetnek olyan problémái, amelyekhez egy külső szakember nagy segítséget nyújthat.
   A pedagógusok is gyakran keresik a külső konzultációs lehetőséget, mikor például egy gyereknél olyan viselkedést tapasztalnak, amely már túllépi a pedagógiai határait. Egy otthonról hozott konfliktus, egy iskolai zaklatás esetében – amely bizony nagyon gyakran jelen van – jól jön egy független harmadik fél, aki mintegy mediátor szerepben segítheti az érintettek között az ellentétek feloldását úgy, hogy a felek konstruktívan tudjanak továbblépni, és képesek legyenek a későbbiekben is együttműködni.

A konfliktus természetes

 Sok intézmény megijed, amikor a szülővel vagy gyerekkel konfliktushelyzetek alakulnak ki, pedig a világ legtermészetesebb dolga, hogy ahol napról napra ennyi gyermek, szülő él együtt, ott lesznek ilyen helyzetek. De időt és energiát kell szánni arra, hogy ne legyen belőlük elakadás, vagy elmérgesedett helyzet.

   Nagyon sok területen megszólítható a szociális munkás, és azzal, hogy jelen van az intézmények életében, egyre több tapasztalat, bizalom övezi majd munkájukat, és várhatóan egyre több megkeresés is.
  – Nagy előrelépés, hogy az állam ilyen mértékű támogatásával és finanszírozásával – a szociális munkás álláshelyekkel, munkakörülményeik megteremtésével – megérkezhetett a szociális munka az óvodákba, iskolákba. Nagyon régen vártuk, hogy ez bekövetkezzen! Amíg nem volt jogszabály, nem volt pénz, addig csak álmodoztunk, és most valóra vált az álmunk, hogy külső szakemberként – mint ahogy egy védőnő vagy pszichológus – jelen lehessünk, és segíthessünk – zárta a beszélgetést a Napraforgó Központ vezetője.
                                                                                                                                                   Szőke Kati

 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Ide kattintva megtekinthető
Legutóbbi lapszámunk - 2019. június 12.
2019. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Ide kattintva megtekinthető
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez