Helyi Hírek - Független folyóirat   2024.04.19. péntek
Emma
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 28780857
   « Vissza

Miért épül út a Légcsavar utcában?

 « Cikkek és hírek 
2021. október 14.
 

kepfile

   A Légcsavar utca az egyik utolsó öröksége a kerületnek a szovjet megszállásból. Ez az út köti össze az Újszász utat a mátyásföldi repülőtérrel, ehelyett csak a szomszédos lakótelep útjain lehet a repülőteret megközelíteni, ami a sajátos vonalvezetés miatt kockázatos vállalkozásnak számít. A Légcsavar utca sajátosságának számított, hogy egyetlen sávból állt, mellette pedig egy részen rezgőnyárfák magasodtak. A betonból öntött útfelületen több helyen 15-20 centis kitüremkedések voltak, mivel a fák gyökerei a betont megrepesztették és felnyomták.

kepfile

Az Íjász utcai lakóparkban a patakon túli terület már beépül, az innenső oldalt tárja fel a Légcsavar utca

  A Budapesti földútprogram keretében most ennek az útnak a megépítése következett. Tudvalévő, hogy a nyárfák közül többet már korábban ki kellett vágni, és idővel ugyanez a sors várt volna a többire is, hiszen a nyárfák élettartama nem túl magas. Az útépítés ügye különben is előbbrevaló a fák sorsánál (leszámítva néhány esetet, például a Margit utcában, ahol az út kerüli ki a fát), és az építő kötelessége, hogy a kivágott fákat más helyen az engedélyező hatóság által előírt fatelepítéssel pótolja.
 Ez a fapótlás és annak financiális lebonyolítása megér egy kitérőt. A XVI. kerületben az önkormányzat megszüntette annak lehetőségét, hogy a fát kivágó kivitelező maga ültessen fát: az erre szolgáló összeget be kell fizetni az úgynevezett környezetvédelmi alapba. Ez egy elkülönített számla, ebből fizetnek szakképzett vállalkozót, aki elülteti, majd szakszerűen gondozza, locsolja is a fákat. Ezek aztán így meg is maradnak.

 A budapesti útprogramban ez pénzügyileg úgy néz ki, hogy az útépítés költségvetését az állam odaadja az önkormányzatnak, aki átadja a pénzt a kivitelezőnek. A kivitelező kivágja a fát, és a költségvetésben az ennek pótlására való összeget befizeti a környezetvédelmi alapba, amiből finanszírozza az önkormányzat a fapótlást végző vállalkozót.
  A leendő útról annyit sikerült megtudni, hogy pontosan olyan lesz, mint a Sarjú utca Ikarus gyár alatt futó szakasza (ahová idővel rá fogják terelni majd a gyár teherforgalmát). Az út hat méter széles lesz, szegélykővel, kétoldalt zöldsávval, a kerítés mellett pedig járda készül. Az alap igen erős lesz, mivel kamionforgalomra kell méretezni, hiszen az Újszász út 45/B. alatti telephelyen több cég is működik, például itt van a Székely Fatelep, ahol jelentős a be- és kiszállítás. Kamionnal ezeket a telephelyeket csak a Légcsavar utcán lehet elérni.

kepfile

A rajz bal felső harmadán érkezik a Légcsavar utca folytatása, láthatóak a kialakítandó lakóparki utak is.

  A másik fontos ok az út megépítésére, hogy ezáltal feltárható lesz az Íjász utcai lakópark második üteme. Ez egy új parcellázású terület, ahol az önkormányzat lakótelkeket értékesít. Egy részen már többnyire megépültek a házak, a második ütem zavartalan beépítéséhez szükség van a Légcsavar utcára, hogy előbb az építés, később pedig majd a használat miatt könnyen meg lehessen a területet közelíteni.
 A harmadik ok, hogy a repülőtér területén már korábban is rendeztek népszerű családi programokat, és a jövőre nézve is vannak ilyen tervek. A repülőteret ezen az útvonalon lehet jól megközelíteni, és ha széles lesz az út, akkor nem alakulnak ki torlódások, mint korábban. Megjegyezendő, hogy a repülőtér rekreációs övezetbe van sorolva, tulajdonosa az önkormányzat, aki nem szándékozik azt átminősíteni. De ha lenne is ilyen szándék, ahhoz a Főváros jóváhagyása kellene, amit jelen helyzetben megszerezni lehetetlen. Félreértésen alapulnak tehát azok az aggodalmak, miszerint erre az útépítésre a repülőtér beépítése miatt lenne szükség. Kovács Péter polgármester többször kijelentette, hogy a repülőtér beépítésére nem kerülhet sor.
 Jelenleg az útépítés első szakasza zajlik a Székely Fatelep és az Újszász út között. Ez várhatóan három hónapig tart, ha az időjárás is engedi. Utána épül meg szakaszosan a többi rész. A repülőtér melletti útszakaszt elérve az út balra kanyarodik ott, ahol most egy földút vezet, a leendő nyomvonal pedig leolvasható a mellékelt térképről, ami az iparvágány melletti terület beosztását mutatja.

 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Legutóbbi lapszámunk - 2024. március 20.
2024. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
Ide kattintva megtekinthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Ide kattintva megtekinthető
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez